Jak szybko zasnąć?

Zdarzyło Ci się kiedyś mieć problem z zasypianiem? Tak? Nic dziwnego, w Polsce miewa lub miewało je ponad 90% osób. Ta liczba może robić wrażenie, tym bardziej, że sen jest w naszym życiu niezwykle istotny. Poza tym, że właściwie pozwala nam żyć, to ma też ogromny wpływ na prawidłowy przebieg wielu procesów zachodzących w naszym organizmie. 

Dlaczego sen jest ważny?

Wydawać mogłoby się, że w trakcie snu nic się nie dzieje, nasze ciało odpoczywa, a my jesteśmy niejako poza światem zewnętrznym. Nic bardziej mylnego. W trakcie snu w naszym organizmie dzieje się bardzo wiele, a wszystkie działania mają na celu zapewnienie wewnętrznej równowagi. Kiedy myślami pływamy po krainach snów, w naszym ciele zachodzi między innymi odnowa komórek. Sen stymulując hormon wzrostu pozwala na ich regenerację, a co za tym idzie, gwarantuje zdrowie mięśni, tkanek i kości. Kiedy śpimy, nasz organizm wytwarza również melatoninę, która odpowiedzialna jest za działanie zegara biologicznego. Sen niweluje także stres i zmęczenie. Po zaśnięciu nagromadzone podczas dnia emocje ustępują, kręgosłup się rozluźnia, a uczucie ciężkości nóg mija.

Bezsenność - skutki 

Brak snu niesie za sobą wiele różnych skutków. Do tych najbardziej typowych, które zapewne spotkały kiedyś każdego z nas, można zaliczyć zmęczenie, brak energii, rozdrażnienie i problemy w skupieniu się. Bezsenność może jednak prowadzić do znacznie poważniejszych konsekwencji. Wiele zależy od tego jak długo towarzyszy nam brak snu. Jeżeli na problemy ze spaniem cierpimy długotrwale, to wystąpić może u nas szereg chorób. Są to między innymi depresja wraz z innymi zaburzeniami opartymi o emocje, choroby układu krążenia oraz nadciśnienie, zaburzenia hormonalne, otyłość czy cukrzyca. Sen nie jest błahostką, to poważna sprawa mająca realny wpływ na nasze życie. Zadbaj o niego.

Czego nie robić przed snem? 

Jak zatem zadbać o swój sen? Zacznijmy od tego, czego nie powinno się robić przed snem, jeżeli zależy nam na jego długości i jakości.

Po pierwsze, łóżko nie jest miejscem ani na smartfon, ani na laptopa. Co najmniej na godzinę przed snem powinno się odłożyć te urządzenia i pozwolić sobie na relaks. Świat się nie zawali, jeśli pozwolisz sobie na godzinę odpoczynku od niego.

Po drugie, nie śpij w ciągu dnia. Po pięciu drzemkach na kanapie nie możesz zasnąć wieczorem? Kto by pomyślał? Drzemki na sofach czy fotelach nie tylko źle wpływają na późniejsze zasypianie, ale również szkodzą Twojemu kręgosłupowi. Dbaj o swoje zdrowie i śpij w łóżku.

Po trzecie, wyluzuj. Twoja sypialnia powinna być miejscem relaksu, Twoim spokojnym azylem. Postaraj się w łóżku nie myśleć o problemach, nie roztrząsaj całego dnia, nie wspominaj sytuacji sprzed roku. Po prostu staraj się wyłączyć, odpłynąć, zrelaksować.

Po czwarte, alkohol nie jest tak dobry na sen jak się wydaje. Niektórzy ludzie są wręcz przekonani, że udało im się znaleźć najlepszy sposób na sen. Uważają, że nic tak dobrze nie przyspiesza zasypiania jak spożycie alkoholu. Jest w tym trochę racji. W stanie upojenia alkoholowego faktycznie krainę snów możemy odwiedzić znacznie szybciej niż normalnie. Jednak jakość naszego snu będzie fatalna. Alkohol powoduje, że sen jest płytki i właściwie nasz organizm bardziej się męczy zamiast odpoczywać. Zdecydowanie lepsze efekty zapewni Ci dobrze dobrana herbata.

 

Co robić żeby szybciej zasnąć? 

Skoro wiemy już czego przed snem nie robić, to skupmy się teraz na czynnościach, które zasypianie mogą nam ułatwić. Pierwsze co przyszło Ci na myśl to zapewne tabletki nasenne? Ich działanie może jednak zlikwidować tylko skutki bezsenności, nie jest w stanie poradzić sobie z istotą problemu. Poza tym, zdecydowana większość z nich raczej nie wpłynie dobrze na Twój żołądek. Istnieją znacznie lepsze sposoby.

Pierwszy z nich to zadbanie o regularność snu, Zapewne Twój tydzień znacznie różni się od tego, co robisz w weekend. Większość z nas ma taki tryb życia, jednak dla zdrowego snu ważne jest żeby codziennie chodzić spać o podobnych porach. To samo tyczy się również wstawania. 

Drugim jest rutyna. Sytuacja bardzo podobna do tej w pierwszym sposobie. Nasz organizm lubi rutynę, dlatego przed pójściem spać powinieneś robić ten sam zestaw czynności codziennie. Przesyłasz wtedy sygnał do mózgu, że zbierasz się spać, a on zazwyczaj “chętnie” Ci w tym pomoże.

Trzeci sposób to zadbanie o warunki w których śpisz. Lepiej wyśpisz się pod kołdrą grawitacyjną czy pod typową kołdrą puchową? Przyjemniej będzie Ci spać na poduszce powleczonej delikatną jedwabną podszewką czy zwykłą zrobioną z bawełny? Zasypianie będzie milsze przy aromatach świec zapachowych czy może przy zapachach wszystkich innych rzeczy, które trzymasz w sypialni? Wolisz ciszę czy lepiej zasypia Ci się przy delikatnych szumach? Odpowiedź na te pytania najłatwiej znajdziesz testując każdą opcję.

Czwartym sposobem ułatwiającym szybkie zasypianie jest zrelaksowanie się jeszcze przed pójściem do łóżka. Jednym z najprzyjemniejszych sposobów jest wzięcie długiej, ciepłej kąpieli, najlepiej w towarzystwie uspokajających olejków eterycznych (np. lawendowego lub kamforowego).